fredag 3 september 2010

Red Heads


Bara ca 1- 2% av världens befolkning är rödhåriga! Det stället på världen där det finns flest rödhåriga är i Scotland och kort därefter kommer Irland. Där ligger rödhårigas befolkningsmängd på ca 10- 13%.
Att man får rött hår beror på två recessiva gener i en kromosom som blir en mutation och skapar alltså rött hår.


     Rött hår har under historiens gång betytt många olika saker, men det har ofta förknippats med sexualitet, temperament och styrka.
     I Islam är rött den populäraste färgen att färga håret i eftersom det sägs att Muhammed färgade sitt hår rött med henna. I kristendomens Bibel omnämns också ett flertal rödhåriga tex Kung David. 
     Asaguden Tor sägs också ha vart rödhårig vilket passar bra in på fördomen med att rödhåriga skulle ha extra hetsigt temperament. Historiska skildringar beskriver också många vikingar som rödhåriga. 
     I Nederländerna har man varje år en festival för rödhåriga under två dagar. Festivalen heter "Redheadday" och är gratis. Massor av "real redheads" åker dit. Festivalen inriktar sig även på färgen rött och konst i samband med det. 


     Min ABSOLUTA favorit av rödhåriga kvinnor genom historien är Elizabeth I!!! Jag har en sjuklig fascination av henne. Enligt mig var hon VÄRLDENS COOOLASTE kvinna! Hon skapade även en stor trend under sin tid med att vara rödhårig. Åsikterna om ifall hon verkligen var rödhårig går dock isär. Själv väljer jag att tro att hon var det. Jag skulle egentligen kunna fortsätta att prata om Elizabeth I hur länge som helst, men eftersom jag skall försöka hålla mig till hår blir det en bild istället.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar