tisdag 2 november 2010

Brazilian blowout


Ok, Brazilian blowout är såååå trendigt att jag måste ta upp det! haha
Jag har inte gjort någon själv, varken på andra eller mig själv, men den salongen jag jobbar på just nu skall börja med dessa behandlingar och jag är såååå ivrig på att se resultatet! För alla som har lockigt, väldigt frissigt hår, (och även de som har bådeoch till följd av kemiska behandlingar) sägs detta vara den ultimata behandlingen.

Vad är en brazilian blowout?
Brazilian Blowout skall tydligen INTE kunna jämföras med en traditionell rakpermanent som via en kemisk process löser upp och omstrukturerar svavelbindningarna i håret för att forma det permanent (se inlägg "permanent") för keratinbehandlingen (som här är det som omstrukturerar håret) sliter inte på det, utan är tvärtom vårdande som en intensivinpackning. 
     Brazilian Blowout Keratinbehandling ska också skydda håret mot framtida slitage, så det skall vara perfekt för dem som har hår på utväxt och vill hålla kvaliteten.


Hur går det till?
När du får en Brazilian keratinbehandling börjar frisören med att tvätta ditt hår med ett förberedande schampo som gör håret mottagligt för behandlingen, och handukstorkar det sedan.
    Efter det appliceras keratinprodukten i håret med en pensel –sektion för sektion- precis som när man applicerar färg, och när hela håret är täckt med keratinbehandlingen rakfönas håret tills det är helt torrt. Och rakt. Keratinet som används utvinns ur fårull på Nya Zeeland, och är helt naturligt.
     Nu börjar man att jobba med plattången och delar upp håret i tunna sektioner, och drar med plattången 8-10 (!) gånger på varje slinga. Det är viktigt att plattången har rätt antal grader om man ska få maximal effekt av keratinbehandlingen. Tidsmässigt brukar behandlingen ta 2-3 timmar.


Resultatet av en Brazilian Blowout Keratin behandling håller sedan i sig i upp till 4 månader. Om du har ett kemiskt behandlat hår, tex färgat eller slingat, så håller det bättre än om ditt hår är helt obehandlat, då håller resultatet bara i 2 månader. Anledningen till det är att ett kemiskt behandlat hår är mer poröst och öppet, och då sitter behandlingen djupare än på ett obehandlat hår. (http://www.thebrazilianblowout.se/start.html)


Hittade en annan bloggare som hade testat behandlingen och hon skrev såhär: 
"Det tog 2-3 tvättar att helt få ur oljorna i behandligen och till en början var jag lite missnöjd med att håret kändes väldigt platt och såg smutsigt ut snabbt men det beror också säkert på att jag bara tvättar håret 2 gånger i veckan. Håret känns mjukt, lent och är fint och glansigt helt av sig själv. Mitt hår med självfall och lockigt underhår blev väldigt rakt av behandlingen, har man ordentliga lockar ska de inte försvinna. 
     Jag kan inte sluta känna på mitt hår, varje dag känns som att jag precis kommit från frisören. Jag har vistats ute i hällregn utan att ett enda strå har frizzat sig och det är första gången i mitt 32-åriga liv som jag har varit med om det. 
     Torktiden är sjukt mycket bättre än innan. Förut tog det 2-3 timmar att självtorka håret och då kunde det fortfarande vara lite småfuktigt i nacken nu torkar det helt på under en timme. Med hårtork fick jag stå i en kvart om jag skulle ha håret någorlunda torrt men nu tar det knappa 4 minuter på medelhög värme. 
     Jag är grymt nöjd med min Brazilian Blowout och även om det är lite tidigt att säga så är jag ganska säker på att det inte är sista gången för mig. Det känns precis som jag har någon annans hår, i den positiva bemärkelsen.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar