söndag 31 oktober 2010

Me as Medusa


Nu blir det väldigt mycket fortidens Greklad här, men igår klädde jag ut mig till Medusa, and thats why! Blev jävligt nöjd med mitt smink och hår, kunnde dock använt mig av fler ormar kanske.
Medusa var en av de tre gorgonerna. Dessar var tre systrar som var monster. Medusa hade ormar till hår och kunde förstena (kan också använda sig av mitt nya ord jag lärt mig "petrifiera" haha) alla som såg på henne. Det finns lite olika versioner på varför Medusa blev som hon blev. En är att hon helt enkelt bara föddes till ett monster med ormhår och en annan är att hon i sin ungdoms tid låg med Poseidon. Därav blev Athena arg samt förnärmad och förvandlade Medusa till ett monster.
Perseus blev den som tillslut besegrade Medusa genom att hugga av hennes ormhuvud och tvinga henne att se sin egen spegelbild i hans sköld varpå hon själv förvandlades till sten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar